Error 53 er et vanlig problem på iPhone. Feilen dukker gjerne opp når du forsøker å oppdatere eller gjenopprette iOS i iTunes på Mac eller PC. Meldingen som kommer gjerne opp som ”error 53” i iTunes eller ”Connect to iTunes” på iPhonen. Grunnen til at feilen dukker opp er at telefonen feiler en sikkerhetstest. Denne testen ble opprinnelig laget for å sjekke at ”Touch ID” fungerer ordentlig før telefonen sendes ut fra produsenten.
Dersom du opplever en ”error 53” kan du oppdatere programvaren på iPhonen. Apple slapp nemlig en oppdatering i iOS 9.3 som fjerner feilen. Følger du stegene under vil du få gjenopprettet eller oppdatert telefonen din.
- Lukk iTunes dersom iTunes er åpent på din PC eller Mac.
- Koble fra iPhone dersom denne er koblet til datamaskinen.
- Forsikre deg om at datamaskinen har siste utgave av iTunes. Om ikke: oppgrader iTunes.
- Koble til din iPhone til datamaskinen med via USB.
- Åpne iTunes og velg din iPhone.
- Når du får opp alternativene ”oppdater” eller ”gjenopprett”, så velger du ”oppdater”. iTunes vil forsøke å re-installere iOS og gjenopprette telefonen uten at dine lagrede data blir slettet.
- Dersom du ikke kommer deg fordi Apple-logoen på skjermen, kan du tvinge omstart av telefonen ved å holde nede Hjem-knappen og knappen på siden av telefonen samtidig i minst 10 sekunder – helt til du ser Apple-logoen igjen.
- Når du ser velkomstmeldingen på skjermen følger du instruksjonene på skjermen videre. Dersom du tidligere har tatt back-up av telefonen kan du velge å gjenopprette fra back-up. Når du kommer til skjermen der du setter opp ”Touch-ID” velger du at du skal gjøre dette senere.
- Dersom ”Touch-ID” ikke virket før du fikk opp feilmeldingen ”error 53”, vil denne funksjonen fortsatt ikke fungere etter gjenopprettingen. Da bør du i så fall kontakte Apple sin kundeservice.