Hvordan fikse error 53 på iPhone

Error 53 er et vanlig problem på iPhone. Feilen dukker gjerne opp når du forsøker å oppdatere eller gjenopprette iOS i iTunes på Mac eller PC. Meldingen som kommer gjerne opp som ”error 53” i iTunes eller ”Connect to iTunes” på iPhonen. Grunnen til at feilen dukker opp er at telefonen feiler en sikkerhetstest. Denne testen ble opprinnelig laget for å sjekke at ”Touch ID” fungerer ordentlig før telefonen sendes ut fra produsenten.

Dersom du opplever en ”error 53” kan du oppdatere programvaren på iPhonen. Apple slapp nemlig en oppdatering i iOS 9.3 som fjerner feilen. Følger du stegene under vil du få gjenopprettet eller oppdatert telefonen din.

  1. Lukk iTunes dersom iTunes er åpent på din PC eller Mac.
  2. Koble fra iPhone dersom denne er koblet til datamaskinen.
  3. Forsikre deg om at datamaskinen har siste utgave av iTunes. Om ikke: oppgrader iTunes.
  4. Koble til din iPhone til datamaskinen med via USB.
  5. Åpne iTunes og velg din iPhone.
  6. Når du får opp alternativene ”oppdater” eller ”gjenopprett”, så velger du ”oppdater”. iTunes vil forsøke å re-installere iOS og gjenopprette telefonen uten at dine lagrede data blir slettet.
  7. Dersom du ikke kommer deg fordi Apple-logoen på skjermen, kan du tvinge omstart av telefonen ved å holde nede Hjem-knappen og knappen på siden av telefonen samtidig i minst 10 sekunder – helt til du ser Apple-logoen igjen.
  8. Når du ser velkomstmeldingen på skjermen følger du instruksjonene på skjermen videre. Dersom du tidligere har tatt back-up av telefonen kan du velge å gjenopprette fra back-up. Når du kommer til skjermen der du setter opp ”Touch-ID” velger du at du skal gjøre dette senere.
  9. Dersom ”Touch-ID” ikke virket før du fikk opp feilmeldingen ”error 53”, vil denne funksjonen fortsatt ikke fungere etter gjenopprettingen. Da bør du i så fall kontakte Apple sin kundeservice.